Verkostoille

Holistinen Vartu2.0 -hanke

Nykytilanteessa opiskelijoiden tuentarve on kasvanut eikä siihen pystytä aina vastaamaan riittävän varhaisessa vaiheessa. Joissakin tapauksissa opiskelijan haasteet pääsevät kasvamaan ja inhimillinen kärsimys lisääntyy, jolloin selviytyminen arjessa nousee kynnyskysymykseksi. Avun saamisen pitkittyminen, haasteiden havaitsemisen viive sekä opintojen etenemisen esteiden huomiotta jääminen näkyvät syrjäytymisenä, opintojen pitkittymisenä sekä opintojen loppuun saattamisen vaikeutena. Tällaisen opiskelijan kiinnittyminen uudelleen opintoihin voi osoittautua ylivoimaiseksi, jolloin hän joutuu monesti harkitsemaan opintojensa lopettamista.

Kuraattorin työssä erityisesti nousevat ongelmat opiskelijoiden arjessa ovat a) elämän-/ajanhallinnan puutteet, b) yksinäisyys, yhteisöllisyyden tuen puute, ohuet tuki- ja turvaverkostot sekä c) tavoitteiden asettamisen haasteet sekä niissä pysyminen. Näihin pitäisi pystyä puuttumaan nopeasti, mutta nykyisellään rakenteet ja resurssit eivät mahdollista ketterää reagointia kovin moniin opiskelijoihin. 

Opiskelijoiden elämänhallinnan taidot sekä itseohjaavuuden vahvistaminen vaativat opiskelijan rinnalla kulkemista varsinkin opintojen alkuvaiheessa. Tähän ei tällä hetkellä ole kuitenkaan työajallisesti tarpeeksi mahdollisuutta ja tämä johtaa siihen, että opiskelijan haasteet voivat kasaantua jo opintojen alkuvaiheessa. Tämä johtaa tilanteiden eskaloitumiseen jossain vaiheessa opintoja, jolloin opiskelija helposti lamaantuu tilanteestaan tai lopettaa opiskelunsa. 

Tämänhetkiset järjestelmät ja vakiintuneiden toimintamallien puute eivät tue varhaisen vaiheen haasteiden tunnistamista ja varhaisia tukitoimia oikea-aikaisesti. Opiskelun ulkoisten tukipalvelujen saatavuus ei tällä hetkellä myöskään ole parhaalla mahdollisella tasolla – pahimmillaan palvelut puuttuvat kokonaan, jonotusajat ovat pitkiä tai sitten luottamusta ei ehditä rakentamaan suuren henkilöstön vaihtuvuuden vuoksi.  

Opiskelijoiden ongelmat ovat hyvin monitahoiset eivätkä ne laajuudeltaan tai vakavuudeltaan ainakaan ole helpottumassa. Opiskelijoiden tukemisessa tulee siirtyä akuutista yksilöohjauksesta enemmän ennakoivaan ja ylläpitävään tuettuun ryhmätoimintaan, jossa opiskelija paitsi saa vertaistukea tilanteeseensa, myös jatkuvaluontoista ja tavoitteellista ohjausta. 

Tavoitteet ja tahtotila 

Tavoitteena on, että opiskelijan ohjauksen tarpeeseen reagoidaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jolloin tilanne ei pääse huonoksi. Opiskelijan tilanteen tukemiseksi tehdään monialaista yhteistyötä, jossa mm. kuraattori, terveydenhoitajat ja tarvittaessa oppilaitoksen ulkopuoliset toimijat ovat mukana. Jotta tavoitteeseen päästään, tarvitaan opiskelijan rinnalle/tueksi henkilö/ohjaaja, jolta saa henkilökohtaista tukea, ja jolla on mahdollisuus ohjata opiskelijan prosessia ja tarvittaessa järjestää myös ulkopuolista apua. 

Holistinen Kinttupolku pyrkii tukemaan opiskelijaa kokonaisvaltaisella työotteella huomioiden opiskelijoiden eri elämäntilanteiden haasteet ja henkilökohtaiset voimavarat. Erityisesti seuraavat teemat nousevat toiminnan keskiöön:

  • Kokonaisvaltainen tuki / verkostotyöskentely
  • Huoleen vastaaminen 
  • Itseohjautuvuuden herääminen / tukeminen (onnistuneesta aktivoinnista seuraa opiskelukyvyn ylläpitovaihe ja lopulta itsenäinen, tavoitteellinen itseohjautuminen) 

Toimintaa voidaan pitää onnistuneena, jos opiskelija saadaan Kinttupolulle hyvin varhaisessa vaiheessa, hän saa tarvitsemansa tuen ”yhden luukun periaatteella” ja lopulta pääsee kiinni opintoihin sekä kykenee asettamaan tulevaisuuden tavoitteita sekä on voimaantunut työskentelemään niiden eteen. Opintojen loppuvaiheessa uraohjaus tarjoaa yhdellä nuotiopaikalla ohjausta opintojen jälkeiseen elämään siirtymiseen. 

Verkostotyöskentely

Etsimme verkostoja, jotka haluaisivat mukaan edistämään korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointia Pohjois-Karjalassa. Hanke kehittää toimintamallia, joka on myöhemmin hyödynnettävissä muissakin korkeakouluissa.

Ota rohkeasti yhteyttä

Mukaan mahtuu kyllä! Etsimme asioita uudella tavalla miettiviä verkostoja, jotka pystyvät sitoutumaan kehittämistoimintaan, ovat kokeiluhaluisia, edistävät opiskeluhyvinvointia ja tekevät asioita tarmolla ja jopa huumorilla. Jos haluat kuulla lisää tai ilmoittautua mukaan, ota yhteys projektipäällikkö Päivi Laakkoseen. Yhteystiedot löydät Yhteystiedot -sivulta.